Pistonlu Kompresör Sistemleri
Günümüzde pistonlu kompresör sistemleri yerine vidalı
kompresör sistemleri tercih edilmektedir. Bu tercihin sebebi pistonlu kompresör
sistemlerinin kapladığı alan, harcadığı efor, bu efora karşın sağladığı havanın
kalitesi ve gürültülü olmasıdır. Vidali kompresör sistemleri ise özellikle son
yıllarda yaygın bir biçimde her türlü iş yerinde kullanmaya başlamıştır. Vidalı
kompresör sistemleri kısaca basınçlı hava üretmek maksadıyla iç içe geçmiş
rotor çiftinin kullanıldığı pozitif konum değiştirme ilkesine sahip makine
yapısıdır. Rotor denilen aygıtlar bir mil üzerinde konumlanmıştır. Genellikle
iki adet rotor bulunur. Bunlardan birisi erkek rotor olarak adlandırılırken
sahip olduğu helis yapısı yuvarlak çıkıntılar şeklindedir. İkinci rotor ise
dişi rotor olarak isimlendiriliyor. Onun da sahip olduğu helis lobları erkek
rotorların çıkıntılarına karşılık gelen yuvarlaklardır.
Çalışma prensibi ise tahrik elemanı adı verilen parçanın,
kompresör motorunda bulunan vida gruplarına hareketi aktarır. Bu hareket rotor
gruplarını da hareket geçirir ve dairesel bir dönüşe sahip bu rotorlar,
kompresörün dışarıdan hava alan kısmında vakum kuvveti yaratır.
Bu vakum ile
dışarıdan edinilen hava vakum kısmının altındaki emiş kısmında yer alan filtre
sistemlerinde temizlenir. Ardından da vida gruplarının arasında bulunan
boşluklardan yol alır. Bu yolun sonunda ise çıkış kısmı yani dışarıya hava
üflenen kısmına erişir ve görevini tamamlar. Ancak cihazın çalışma prensibi
bununla bitmez. Bir yandan giren havanın öteki yandan çıkmasıyla birlikte
kompresör içerisinde bir sirkülasyon oluşmuş olur ve bu da kompresör
içerisindeki havanın sıkışmasına sebep olur. Havanın sıkışması basıncı
yükseltir, basınçla birlikteyse cihazın ısısı da yükselir. Bu ısıyı yağ
enjeksiyonlu vidalı kompresör sistemlerinde yağ püskürtmeyle bastırır. Ayrıca
bu yağ püskürtme evresinde rotorlarda korunur ve rotorlardan dışarı hava
sızması engellenir. Ayrıca parçalar yağlanacağı için metallerin birbirine
sürterek tahrip olmaları da engellenir. Bu engellemelerin ardından hava ve yağ
tek bir filtre tankına yani Separatör tankına girer. Burada hava serbest
kalırken, yağ dibe çekilir ve hava ile yağın birbirine karışması önlenir. Buradan
sonra eğer kompresörünüzde hava soğutma sistemi mevcutsa radyatöre giriş yapar
ve orada soğuyarak sonraki dolaşım hattına kavuşur ve çıkış komutuyla birlikte
dışarı çıkar. Yağ ise filtreden sonra soğuyarak vida grubuna yani çıktığı yere
geri dönüş sağlar.
Yorumlar
Yorum Gönder