Pistonlu Kompresör Sistemleri

Günümüzde pistonlu kompresör sistemleri yerine vidalı kompresör sistemleri tercih edilmektedir. Bu tercihin sebebi pistonlu kompresör sistemlerinin kapladığı alan, harcadığı efor, bu efora karşın sağladığı havanın kalitesi ve gürültülü olmasıdır. Vidali kompresör sistemleri ise özellikle son yıllarda yaygın bir biçimde her türlü iş yerinde kullanmaya başlamıştır. Vidalı kompresör sistemleri kısaca basınçlı hava üretmek maksadıyla iç içe geçmiş rotor çiftinin kullanıldığı pozitif konum değiştirme ilkesine sahip makine yapısıdır. Rotor denilen aygıtlar bir mil üzerinde konumlanmıştır. Genellikle iki adet rotor bulunur. Bunlardan birisi erkek rotor olarak adlandırılırken sahip olduğu helis yapısı yuvarlak çıkıntılar şeklindedir. İkinci rotor ise dişi rotor olarak isimlendiriliyor. Onun da sahip olduğu helis lobları erkek rotorların çıkıntılarına karşılık gelen yuvarlaklardır.

Çalışma prensibi ise tahrik elemanı adı verilen parçanın, kompresör motorunda bulunan vida gruplarına hareketi aktarır. Bu hareket rotor gruplarını da hareket geçirir ve dairesel bir dönüşe sahip bu rotorlar, kompresörün dışarıdan hava alan kısmında vakum kuvveti yaratır. 

Bu vakum ile dışarıdan edinilen hava vakum kısmının altındaki emiş kısmında yer alan filtre sistemlerinde temizlenir. Ardından da vida gruplarının arasında bulunan boşluklardan yol alır. Bu yolun sonunda ise çıkış kısmı yani dışarıya hava üflenen kısmına erişir ve görevini tamamlar. Ancak cihazın çalışma prensibi bununla bitmez. Bir yandan giren havanın öteki yandan çıkmasıyla birlikte kompresör içerisinde bir sirkülasyon oluşmuş olur ve bu da kompresör içerisindeki havanın sıkışmasına sebep olur. Havanın sıkışması basıncı yükseltir, basınçla birlikteyse cihazın ısısı da yükselir. Bu ısıyı yağ enjeksiyonlu vidalı kompresör sistemlerinde yağ püskürtmeyle bastırır. Ayrıca bu yağ püskürtme evresinde rotorlarda korunur ve rotorlardan dışarı hava sızması engellenir. Ayrıca parçalar yağlanacağı için metallerin birbirine sürterek tahrip olmaları da engellenir. Bu engellemelerin ardından hava ve yağ tek bir filtre tankına yani Separatör tankına girer. Burada hava serbest kalırken, yağ dibe çekilir ve hava ile yağın birbirine karışması önlenir. Buradan sonra eğer kompresörünüzde hava soğutma sistemi mevcutsa radyatöre giriş yapar ve orada soğuyarak sonraki dolaşım hattına kavuşur ve çıkış komutuyla birlikte dışarı çıkar. Yağ ise filtreden sonra soğuyarak vida grubuna yani çıktığı yere geri dönüş sağlar.  

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KOMPRESÖR SİSTEMLERİ VE ÇEŞİTLERİ

Pistonlu Kompresör

Gaz Buhar Kompresoru